יום שני, 15 באוגוסט 2011

מטרתו של תרגיל חולות

לתרגיל חולות מטרה חוויתית והיא להפגיש מבוגרים ובני נוער עם בעלי חיים בסביבתם הטבעית, להתבונן באופן בלתי אמצעי בהתנהגותם ולעתים, לקנות קצת מושגים ושיטות הקשורים בעבודתו של האקולוג כחוקר טבע.  נעקוב אחר יצורי חולות שונים ונלמד לזהות את עקבותיהם.

מטרתו העיונית של תרגיל חולות היא הכרת הקשר בין רמת פעילות של בעלי חיים לתנאי סביבתם
הביוטית והא-ביוטית. אנו מניחים כי פעילותו של בעל החיים מושפעת מגורמים א- ביוטיים  כמו טמפרטורה, לחות יחסית או תאורה (יום/לילה, אור ירח) וכי כאשר יורדת רמת פעילותו עקב אילוצי סביבתו הא-ביוטית - יורד כושרו לאסוף מזון.  אולם לא רק גורמים א-ביוטיים מהווים גורם חשוב בחייו של בעל החיים. צמחים רב שנתיים המהווים מחסה מפני קרינה וטורפים, טורפים להם הוא משמש מזון, צמחים חד שנתיים המשמשים לו מזון או בני מינו המתחרים אתו על משאבי סביבתו מהווים גורמים ביוטיים המקטינים את כושרו ללקט או לצוד את מזונו. נוצר אם כך מצב שבו בעל החיים לכוד בין הצורך לעבוד מספר שעות רב ככל האפשר לגורמי סביבה המאלצים אותו להפסיק לפעול (מצב כזה נקרא גם Trad off).
במהלך התרגיל נמדוד את רמת פעילותם של בעלי חיים שונים בעזרת שביל טשטוש ובמקביל נמדוד את תנאי הסביבה הפיסיקאליים בעזרת תחנת מיקרו אקלים. בתום העבודה (או במהלכה) נציב את הנתונים שקיבלנו בגרף ובסוף תרגיל החולות נראה מתי ובאיזה תנאי סביבה העדיפו בעלי חיים לפעול.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

רישום תגובה כאן מגיע לדואר האלקטרוני שלי aziz@bgu.ac.il
המעוניינים להיכנס לרשימת המכותבים לפעילויות השונות צריכים לשלוח לדוא"ל שלי בקשה עם מידע שיקל עלי ליצור קשר כגון טלפון נייד ונייח, שם מלא, נושאי עניין, מספר ילדים משתתפים, רכב 4X4 אם קיים וכל דבר נוסף שיאפשר לי למקד את עבודתי.